Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 dla Niesłyszacych i Słabosłyszących w Wejherowie

Szkoła Przysposabiająca do Pracy

Szkoła Przysposabiająca do Pracy przyjmuje uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Celem Szkoły Przysposabiającej do Pracy jest przygotowanie młodzieży do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia dorosłego.

Kształcenie dostosowane jest do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów. Nauka trwa 3 lata z możliwością przedłużenia etapu edukacyjnego o 1 rok, maksymalnie do 24 roku życia.

Nauka opiera się na opracowanych indywidualnie dla każdego ucznia programach edukacyjno-terapeutycznych, popartych wielospecjalistyczną oceną poziomu ich funkcjonowania. Ocena poziomu funkcjonowania ucznia dokonywana jest dwukrotnie w ciągu roku szkolnego, a ocenianie postępów w nauce ma charakter opisowy.

 

Edukacja w Szkole Przysposabiającej do Pracy obejmuje:

Funkcjonowanie osobiste i społeczne

Zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych w zakresie czytania, pisania i pojęć matematycznych, niezbędnych w życiu dorosłego człowieka. Zajęcia zapewniają również zdobycie nowych wiadomości i umiejętności z zakresu środowiska społeczno - kulturowego, przygotowują
do pełnienia różnych ról społecznych, a także rozwijają niezbędne kompetencje społeczne. Zajęcia mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz takie ich przygotowanie do pełnienia ról społecznych, w tym pracowniczych, aby mogli jako osoby dorosłe, w optymalny sposób zintegrować się ze środowiskiem.

Zajęcia rozwijające komunikowanie się

  • służą dalszemu rozwijaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku, w każdy możliwy dla ucznia sposób, również z wykorzystaniem języka migowego. Uczeń powinien mieć możliwość doświadczania komunikowania się z różnymi osobami, także w instytucjach, punktach usługowych i miejscach pracy.

Zajęcia kształtujące kreatywność

  • dostarczają uczniom okazji do twórczego działania w przyjaznej atmosferze oraz możliwości współpracy z innymi uczniami.
  • usprawniają manualnie uczniów. Dzięki nim uczniowie mają możliwość poznania różnych technik plastycznych i wykorzystania ich w praktyce tworząc prace, które są prezentowane na terenie szkoły. Uczniowie biorą również udział w konkursach plastycznych.
  • pomagają zdobywać wiedzę o muzyce i instrumentach muzycznych. Rozwijają ruch i relaksację przy muzyce
  • pozwalają na udział w projekcjach kinowych, przedstawieniach teatralnych, wydarzeniach kulturalnych

Wychowanie fizyczne

  • daje możliwość usprawniania obniżonych funkcji ruchowych u uczniów, pozwala kształtować ich sylwetkę, uczy sportowej rywalizacji. Zajęcia odbywają się w sali gimnastycznej, siłowni i na terenach sportowych Ośrodka.

Religia

Program tego przedmiotu zakłada przypomnienie uczniom podstawowych prawd wiary i treści religijnych poznanych na wcześniejszych etapach edukacyjnych w szkole i w ich życiu rodzinnym oraz społecznym, a także stawia sobie za cel ich sukcesywne pogłębienie i utrwalenie.

 

Przysposobienie do pracy

Przysposobienie do pracy ma na celu przygotowanie uczniów do aktywności poprzez pracę, czyli nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do podejmowania działań w różnych dziedzinach oraz poprawnego funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym. W ramach tego przedmiotu uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności w następujących obszarach:

  • Gospodarstwo domowe

Zakres prac opartych na prowadzeniu gospodarstwa domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, pranie itp. z wykorzystaniem odpowiednich akcesoriów i urządzeń AGD.

  • Zajęcia kulinarne

Poznanie zawodów związanych z gastronomią: kucharz, pomocnik kucharza. Przygotowywanie potraw wg przepisu z wykorzystaniem różnorodnego sprzętu AGD.

  • Prace ogrodnicze

Dbanie o tereny wokół Ośrodka. Pielenie chwastów, sadzenie kwiatów, ziół, krzewów. W okresie zimowym przygotowanie sadzonek i dbanie o rośliny w pomieszczeniach Ośrodka. Uczenie się sztuki układania dekoracji z roślin.

  • Technologia informacyjna i prace biurowe

To nauka obsługi komputera, a także urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, bindownica, laminator itp. oraz wykonywanie usług w tym zakresie. 

  • Prace stolarskie

Odbywają się w pracowni stolarskiej, gdzie uczniowie zdobywają umiejętności pracy z drewnem. W zajęciach stolarskich biorą udział głównie chłopcy, wykonują proste prace stolarskie typu: kwietniki, wieszaki, zabawki drewniane, itp.

  • Rękodzieło

Wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z zastosowaniem różnych technik (decoupage, malowanie na szkle, wyrób ozdób i biżuterii, składanki origami oraz tworzenie z różnych materiałów (materiał przyrodniczy, drewno, glina, sznurek, modelina, tektura, koraliki, szkło, nici, wełna, bibuła, papier kolorowy itp.).  Zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach krawieckich oraz haftowaniu; szycie prostych wyrobów, tj. ściereczek, zasłon, rękawic kuchennych itp.

 

Nauczyciele przedmiotów przysposobienia do pracy z wielkim zaangażowaniem poszukują ciekawych form pracy z uczniem niepełnosprawnym. Uczestniczą w różnych formach dokształcania. Starają się, aby zajęcia były atrakcyjne, a jednocześnie stwarzały możliwości rozwoju. W celu zwiększenia atrakcyjności procesu edukacyjnego i pogłębienia umiejętności społecznych uczniów organizowane są wycieczki dydaktyczne, wystawy i konkursy.

Zajęcia rewalidacyjne

Mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny. Celem zajęć jest stymulowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach uczniów, eliminowanie niepowodzeń oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji, m.in. radzenie sobie ze stresem, aby uczeń mógł osiągnąć sukces przez:

  • doskonalenie mowy i umiejętności komunikowania się w codziennym życiu, w tym załatwiania różnych spraw osobiście, telefonicznie, przez pocztę elektroniczną; posługiwanie się językiem migowym
  • doskonalenie sprawności manualnej, zdolności percepcyjnych oraz procesów pamięci i uwagi;
  • korekcję wad postawy oraz kompensowanie odchyleń i braków rozwojowych;
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
  • doskonalenie orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo-przestrzennej;
  • rozwijanie myślenia;
  • korygowanie niepożądanych zachowań;
  • doskonalenie umiejętności samodzielnego i bezpiecznego poruszania się, także środkami transportu;
  • wspieranie umiejętności czytania, pisania, liczenia;
  • doskonalenie samodzielności osobistej i społecznej;
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką;
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających;
  • wzmocnienie wiary we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy,
  • kształtowanie pozytywnej samooceny;
  • doskonalenie umiejętności bycia asertywnym.

 

Współpraca z rodzicami

Szkoła Przysposabiająca do Pracy w swojej działalności dąży do stworzenia pozytywnych relacji z rodzicami uczniów do niej uczęszczających. Nauczyciele podejmują współpracę z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych uczniów, przekazywania wiedzy na temat ich funkcjonowania w środowisku szkolnym, a także poznania oczekiwań rodziców w stosunku do szkoły i pedagogów.

Rodzice uczniów mają możliwość uczestniczenia w szkolnych i klasowych imprezach, klasowych spotkaniach integracyjnych czy też lekcjach otwartych, podczas których mogą obserwować pracę szkoły i nauczycieli, jak również występy i osiągnięcia swoich dzieci. Dodatkowo, wszyscy nauczyciele prowadzą konsultacje, podczas których przekazują najważniejsze informacje dotyczące pracy ucznia podczas zajęć, jego postępów, czy występujących problemów.